מאכלים מסוכנים שיכולים לגרום לחנק אצל תינוקות

הרגע שבו התינוק שלכם גדל וכבר לא מסתפק בתזונה המבוססת על הנקה/בקבוק, הוא תמיד מרגש. עם זאת, זה גם השלב בו עליכם לתת את הדעת לא רק לתזונה נכונה, אלא גם למאכלים בטיחותיים שלא יגרמו חלילה לחנק.

מטבע הדברים, דרכי הנשימה של תינוקות וילדים בגיל הרך צרות יותר משל מבוגרים. בנוסף, ילדים רכים ותינוקות שאף החלו את דרכם בעולם המזון המוצק לא לועסים היטב, או לא לועסים כלל. בשל גורמים אלה, הם נתונים לסכנה גדולה וממשית יותר של חנק עקב שאיפת מזון או גופים זרים אחרים לריאות תוך כדי אכילה. לכן, לפני שאתם יושבים נרגשים עם תפריטים מגוונים לסועד הצעיר, כדאי ללמוד היטב את עקרונות הבטיחות.

צפו:

אוכלים בצורה בטוחה

לעולם אל תאפשרו לתינוקות וילדים רכים לאכול תוך כדי משחק והשתוללות. הקפידו על ישיבה ליד השולחן בזמן האוכל.

כשמדובר בתינוקות וילדים צעירים, יש לחתוך את האוכל לחתיכות קטנות.

למדו את ילדיכם ללעוס היטב.

כשאתם מציעים לילד אוכל במרקם חדש, בדקו שהוא מסתדר איתו ולמדו אותו ללעוס היטב.

 

הנדסת מזון ליד שולחן האוכל

מעבר לכללי הבטיחות, ישנם מספר עקרונות מנחים שעליכם לזכור כשאתם בוחרים מה לתת לילדים רכים לאכול:

עגול? רק כשיהיה יותר גדול: לעולם אל תגישו לילד עד גיל 5 מאכלים עגולים. אלה עלולים להיתקע בפתח קנה הנשימה ולחסום את מעבר האוויר.

מרקם חלקלק לא עובר חלק: קחו בחשבון שמאכלים בעלי מרקם חלקלק גולשים מהר מידי לעבר בית הבליעה, שם הוא עלול, לא רק לחסום את פתח הקנה, אלא אף לספוח מים ולהתנפח.

הגודל כן קובע: הרחיקו מהילד חתיכות קטנות או גדולות מידי של אוכל; החתיכות הקטנות עלולות לעבור לקנה הנשימה בטרם נלעסו היטב, ואילו חתיכות גדולות הן קשות ללעיסה והילד עשוי לשאוף אותן לקנה הנשימה.

 

shutterstock_287219285.jpg©shutterstock

 

לא אוכלים עד שמבשילים

אחרי שלמדתם את עקרונות הבסיס, כדאי לדעת מהם המאכלים המסוכנים לילדים:

 

פיצוחים

עד גיל 5 אסור לאכול: כל סוגי הפיצוחים, אגוזים ושקדים הנשאפים לקנה הנשימה.

 

פירות יבשים

עד גיל 4 יש להקפיד לחתוך פירות יבשים לחתיכות קטנות. גרעינים וחרצנים להסיר לפני הגשה.

מותר: צימוקים קטנים.

 

פירות

ככלל, עד גיל 4 מומלץ לחתוך פירות קשים לחתיכות המותאמות לגיל ויכולת הלעיסה של הילד.

ענבים: עד גיל 4 לחצות לאורכם

 

ירקות

ככלל, עד גיל 4 מומלץ לחתוך ירקות לחתיכות המותאמות לגיל ויכולת הלעיסה של הילד.

אפונה, תירס, חומוס:  עד גיל 4 אסור גרגירים מיובשים. ירקות אלה אפשר לבשל היטב ולהגיש כשהם מאד רכים.

עגבניות שרי: עד גיל 4 לחצות לאורכן.

מלפפון: עד גיל 4 לחתוך לאורכו ולא לעיגולים.  

גזר: עד גיל 4 לחתוך לאורכו ולא לעיגולים.

זיתים: עד גיל 4 להגיש ללא הגלעין, חצויים לאורך.
 

מאכלים שונים:

נקניקיות: עד גיל 5 לחצות לאורך ולא לעיגולים. עד גיל זה אין להגיש לפעוט נקניקייה שלמה.

נתחי בשר או גבינה: עד גיל 4 לחתוך לקוביות קטנות.

פופקורן, סוכריות על מקל, סוכריות רגילות: עד גיל 5 להימנע בכלל.

מרשמלו, טופי, סוכריות ג'לי, סוכריות עדשים, ביסלי: עד גיל 3 להימנע בכלל.

 

הכללים שלעיל מבוססים על הנחיות ארגון "בטרם" ותקנות בריאות הציבור. כמובן שתמיד מומלץ לבחון האם ההמלצות מתאימות לילד הפרטי שלכם. במידה שנראה לכם שהילד שלכם עדיין לא בשל למאכל מסוים, גם אם על פי ההנחיות הוא כבר בגיל המתאים, אל תיקחו סיכון. תמיד כדאי לזכור את כלל הברזל שכל כך נכון כשמדובר בדבר היקר לנו מכל – הילדים שלנו: אם יש ספק, אין ספק.

 

 

טריקים גאוניים לטיפוח שכל אישה תעריך