8 דברים על בריאות נשית שאנחנו חייבות לדעת

בריאות נשית זה דבר מאד חמקמק. לעתים קרובות אנחנו עסוקות מדי מכדי להקשיב לגוף, להבין מה קורה לנו, עד שברגע אחד הגוף אומר לנו "די", וקורס. חשוב מאד לדעת איך לשמור על הבריאות, לחיות חיים שמחים, לשמור על מצב רוח טוב ועל ערנות.

 

1. ניתן להקל על תסמונת קדם-וסתית באמצעות מולטי-ויטמינים ואשלגן

תסמונת קדם-וסתית (PMS) זו אחת התופעות שהורסות מצב רוח לא רק לנו, אלא גם לסובבים אותנו. קיימים מולטי-ויטמינים שיכולים לעזור לך – הם מסוגלים להרגיע את ההתפרצויות ההורמונליות הנגרמות מ-PMS. חוץ מזה, הם יכולים להרגיע את הדימום המאסיבי או להקל על כאבי המחזור. כמו כן, כדאי לאכול מוצרים העשירים באשלגן. נסי לשנות את התפריט שלך ותאכלי פחות פחמימות פשוטות וסוכר – אלה גורמים לגוף שלנו לצבור מים ולכן בימי המחזור הבטן מתנפחת וכואבת יותר.

מה כדאי לאכול? הכמות הגדולה ביותר של אשלגן נמצאת בבננות, עדשים, יוגורט, סלמון, פירות יבשים וצימוקים.

כמה? בננה אחת פלוס כמה פירות יבשים ביום.

 

2. חומצה פולית מחזקת את המערכת החיסונית ומונעת מצבי סטרס

מתברר שיש ליטול חומצה פולית לא רק כשאנחנו מתכננות כניסה להריון. מדובר באחד החומרים החשובים בגוף האישה וגם הגבר. רמות נמוכות של חומצה פולית יכולות להביא לדיכאון ולאנמיה. לרוב התסמינים של אנמיה כוללים כאב ראש, חיוורון העור ואפאטיה. כמו כן, חומצה פולית משתתפת בייצור של קולגן, המשחק תפקיד חשוב בשמירה על עור רענן, גמיש וחלק.

מה כדאי לאכול? חסה, פטרוזיליה, תרד, ברוקולי, ויטמינים שמכילים חומצה פולית.

כמה? במהלך הבישול חומצה פולית נהרסת, לכן כדאי ליטול כדורים או מולטי-ויטמינים שמכילים את החומצה. רצוי לבדוק שבכדורים יש גם ויטמין C, ויטמיני B וברזל. הם נספגים מעולה יחד ומחזקים את המערכת החיסונית.

d2.jpg©adme

 

3. שומנים לא רוויים משחקים תפקיד מאד חשוב בשמירה על בריאות ומראה העור

כולנו יודעים שלהשגת עור בריא ויפה מומלץ לשתות כ-2 ליטר מים ביום. אנחנו שותות, אבל לעתים עדיין לא רואות את התוצאה. העור שלנו נשאר יבש. הבעיה היא שאנחנו זקוקות לחומצות שומן בלתי רוויות. הן מסייעות לנו לשמור על הלחות בתאי העור.

מה כדאי לאכול: דגי ים, חיטה מונבטת בשביל אומגה 3, שמן זית, זמן זרעי ענבים, שמן פשתן, שמן שומשום, זיתים, אגוזים, גרעינים בשביל אומגה 6.

כמה? 1 מנה של דג בשבוע ו-50 גר' גרעינים ביום, או כף של שמן זית או שמן פשתן.

d3.jpg©adme

 

4. תכנון מודע של הריון – תנאי חשוב לשמירה על הבריאות

ברור שלא צריך להסביר כיצד מתכננים הריון עתידי, אבל המחקרים מראים שכל שנה בעולם מתרחשים 208 מיליון הריונות ועבור 40% מהנשים זה קורה בפתאומיות. בסופו של דבר חצי מהן עושה הפלה וזה יכול לגרום נזק לגוף האישה ולעקרות. לכן, בפעם הבאה כשאת מחליטה לעשות סקס לא מוגן – תחשבי על זה.

 

 

5. הריון ולידה יעברו בקלות יותר אם תמשיכי להתאמן וליטול ויטמין B9

מוכח שנשים פעילות גופניות מצליחות לעבור הריון בקלות רבה יותר – הן לא סובלות מבעיות כליות או עמוד השדרה, הן לא רגישות כל כך לרעלת הריון ובזכות אלסטיות השריר וחיזוק אגן ירכיים הרבה יותר קל להן לעבור לידה.

כמה להתאמן? מומלץ להתאמן חצי שעה ביום או שלוש פעמים בשבוע שעה בכל פעם – יוגה, אירובי, שחייה, רכיבה על האופניים או כל ספורט אחר שעושה לך טוב.

d4.jpg©adme

 

6. אפשר להיפטר מפטרייה בנרתיק באמצעות סיבים תזונתיים ופרוביוטיקה

נשים רבות הסובלות לעתים קרובות מהתפרצות פטרייה בנרתיק משתמשות באנטיביוטיקה ולעתים שוכחות את "הגנה טבעית" של המקום – רובד החיידקים של הנרתיק, שחשוב מאד לבריאות של איברי מין נשיים. לצמיחה של רובד חיידקים "טוב" מסייעים סיבים תזונתיים ופרוביוטיקה.

מה אפשר לאכול? סיבים נמצאים בכרוב, וירקות אחרים, קטניות, פירות. פרוביוטיקה: יוגורט טבעי, גבינות צעירות.

כמה? סלט כרוב, תפוח ושני שזיפים או פרי אחר פלוס כוס יוגורט ביום.

d5.jpg©adme

 

7. מסת גוף תקינה – גורם חשוב לבריאות האישה

מסת גוף נמוכה מדי: BMI < 18.5

מסת גוף תקינה: BMI בין 18.5 ל- 24.99

מסת גוף גבוהה מדי: BMI < 25

כך תחשבי את ה-BMI שלך: המשקל שלך בק"ג לחלק בריבוע של הגובה שלך במטרים

מסת גוף תקינה היא תנאי חשוב לבריאות האישה. נשים רזות מדי עם אחוז שומן נמוך יכולות לסבול מחוסר אסטרוגן וזה לעתים קרובות משפיע על המחזור החודשי. מצד שני, עודף שומן בגוף מסוגל להביא לבעיות הורמונליות שונות, כולל פריון.

מוכח שנשים בעלות BMI פחות מ-18.5 זקוקות ליותר משנה כדי להיכנס להריון. BMI גבוה מ-30 עלול להוביל לסיכונים בהריון, כולל הפלה טבעית.

 

8. קיימים מיתוסים רבים על אמצעי מניעה הורמונליים, אבל רובם כבר לא נכונים:

 

מיתוס

גלולת למניעת הריון גורמות לשיעור מוגבר בפנים ובגוף

אמת

גלולות מודרניות עושות את ההיפך, הן מסוגלות לשפר את מראה העור

 

מיתוס

אחרי שמפסיקים עם הגלולות, מאד קשה להיכנס להריון

אמת

בדרך כלל הפוריות חוזרת כמעט מיד, אחרי חודש או חודשיים

 

מיתוס

גלולות גורמות להשמנה

אמת

הגלולות של היום לא משפיעות כל כך על המשקל כמו הגלולות מהדורות הקודמים. הן אכן יכולות להגביר מעט את התיאבון, אבל זה משהו שניתן לשלוט בו בקלות.

                                                                                                                                                           

כל המיתוסים על גלולות הם נחלת העבר. נכון, שכשרק המציאו אותן, בשנות ה-60 של המאה הקודמת, הן הכילו כמות גדולה של הורמונים אשר באמת הובילו לשיעור יתר ולעלייה במשקל. תקופה זו הסתיימה.

אם קודם לנשים לא הייתה ברירה, היום הרפואה מציאה לנו סוגים שונים ומגוונים של תכשירים למניעת הריון. חשוב מאד להיוועץ ברופא לפני תחילת השימוש וכמובן להקפיד על שימוש נכון.