חיים עם הפרעות קשב וריכוז, איך להתמודד נכון?

אם יש לך ADHD או בשמו המלא, הפרעות הקשב והריכוז, לעתים זה מאד קשה לצאת לדייטים ובכלל להכיר אנשים חדשים. חלק מהעניין קשור לכך שמערכות יחסים טובות דורשות ממך לזהות תחושות ומחשבות של אנשים אחרים, אבל בגלל ADHD זה יכול להיות קשה עבורך – לשים לב בזמן או להגיב בצורה ראויה.

זה ממש לא אומר שאם יש לך ADHD, אתה תתקשה למצוא בן או בת זוג או חברים טובים. זה מצריך סבלנות, מודעות עצמית ואסטרטגיות מעשיות.

 

via GIPHY

 

מדוע ADHD עושה בעיות במערכות יחסים?

תסמיני ADHD הכי נפוצים יכולים לסבך את חייך החברתיים:

שכחנות: פספסת מסיבת יום הולדת של חבר? לא הגעת לדייט שקבעת? אתה מסוגל לשכוח את אלה אם לא תרשום או תכין תזכורות.

חוסר אכפתיות: מערכות רומנטיות רבות מתחילות באינטנסיביות גבוהה ועם הזמן נרגעות. אבל מוח ה-ADHD שלך מסוגל לעבור מהר מדי מהשלב של חיזור לשלב של שגרה כי המוח שלך מחווט להעביר תשומת לב מישן לחדש במהירות רבה יותר. ברגע שתשומת הלב שלך כלפיהם מתפוגגת, זה משאיר את בן או בת הזוג מבולבל ולא מרוצה.

חוסר הבנה חברתי: כדי לתקשר עם אנשים עליך להיות מסוגל לקרוא שפת גוף ומצבים חברתיים. הפרעות הקשב והריכוז עלולות לגרום לך לא להבין מה אומרים אנשים אחרים או לא לשים לב כיצד הם מגיבים על התנהגותך.

קצרים בתקשורת: ייתכן ולא תבין את המשמעות הרגשית מאחורי המילים. תפספס סרקזם, פחד או מסרים לא מילוליים. זה יכו לגרום לחוסר הבנה ולפגוע.

חוסר סדר בבית: בית לא מאורגן יכול לגרום לבן או בת זוג להשתגע. אבל המתח יכול לגבור עוד יותר כאשר אתה תסבול מחרדות רק מלחשוב על לסדר ולנקות.

אינטימיות: גם התחום הזה יכול להיפגע ע"י ADHD – הקשר הרגשי עם בן או בת הזוג. מחקרים טוענים שחוסר נוחות ופחד ממחויבות יכולים להיות קשים ככל שהתסמינים שלך בולטים יותר.

באותו זמן, האימפולסיביות, תסמין הדגל של ADHD יכול לגרום לך לעשות דברים מסוכנים. אנשים במצב כזה נוטים להתחיל לחיות חיי מין בגיל צעיר יותר, להיות עם יותר אנשים ולקיים יחסי מין לא מוגנים לעתים קרובות יותר.

 

via GIPHY

 

מה אפשר לעשות?

אם נראה לך שהפרעות הקשב והריכוז שלך נכנסים בינך לבית חבריך או בני הזוג, טיפם הבאים יכולים לעזור לך להפוך את מערכות היחסים שלך למספקת יותר.

1. הקשב בין המילים: שים לב לשפת הגוף וטון הדיבור של האדם שמולך.

2. מצא חבר נאמן שיכול לעזור לך לפענח שיחות. כך תוכל לשים לב לדיוקים חברתיים שבדרך כלל מתפספסים.

3. תבחן אחרים כדי לקבל רמזים מה הצעד הבא, כמו למשל: איפה לשבת ומה ללבוש.

4. משחקי תפקידים עם בן/בת הזוג או החבר כדי לקבל פידבק ולשפר את הכישורים החברתיים.

5. חזור על מה ששמעת בשיחה ותשאל אם עליך לדעת עוד משהו.

6. דבר פנים אל פנים. הודעות טקסט, מיילים ושיחות טלפון לא יכולים להעניק לך רמזים חשובים כגון טון דיבור או קשר עין, שיכולים לסייע בשיחה ישירה.

7. ריכוז. התבונן בעיני האדם שמולך ועשה לעצמך תזכורת לא להפריע. אם המוח שלך מתחיל להתבלבל, חזור על מה שאתה שומע בראש שלך כדי להישאר מרוכז.

8. ספר לבן/בת הזוג. לפעמים תרופות נגד ADHD יכולות לגרום לבעיות בחיי המין. דבר עם בן/בת הזוג שלך בפתיחות על כך ועל נושאים אחרים שיכולים להשפיע על הקשר ביניכם.

9. חפשו עזרה. טיפולים יכולים להעניק לך תובנות וכלים לנהל מערכות יחסים. למשל, תרפיה בדיבור, יכולה לסייע לך לעבוד על התסכולים ועל שאר הרגשות. טיפול קוגניטיבי-התנהגותי יכול ללמד אותך לזהות ולשנות את המחשבות ואת ההתנהגויות שיכולות להשפיע על חייך החברתיים.