איזה ספורט מומלץ לכם על פי מצב הרוח שלכם?

מרגישים עצבות? שחקו כדורשת או נסו זומבה! כועסים? כאן יעזור אייקידו וירי חצים. כדי להחזיר את האיזון הרגשי, קודם כל צריך להוריד את מפלס האמוציות, וכדאי לקחת בחשבון שלכל רגש יש סוג פעילות גופנית משלו.

התרגשות קשורה לפעולה. מרוב כעס בא לנו להכות על השולחן עם האגרוף, פחד לוחץ על הגרון, עצבות פותחת דרך לדמעות. כל סערה אמוציונלית משנה את קצב הלב, הנשימה, חום הגוף, פעילות הורמונלית, לחץ דם, פעילות גופנית ושכלית. כך, גם הספורט.

אולי דווקא כשאנחנו מלאים ברגשות שליליים, פעילות גופנית עוזרת לנו להחזיר את האיזון. חוץ מזה, בזמן אימון מתרחשת ספיגת קורטיזול – הורמון הסטרס. אנחנו נרגעים, הגוף מתחיל לייצר אנדורפינים, הורמוני אושר שאנחנו זקוקים להם כדי לא לאפשר לתגובות שליליות לשלוט לנו בחיים.

חשוב לא להדחיק את הרגשות, לא להתעלם מהם, אלא לתת להם אפשרות לעבור דרכנו, להודיע על משהו שקרה ובלי להתעכב – לצאת החוצה. נסו לגלות מה הרגש שהכי משפיע על האופי שלכם ולאחר מכן נסו את סוג הפעילות הגופנית שיעזור לכם להתמודד איתו. זכרו כי פעילות גופנית זה גם כיף, מצב רוח טוב ובטחון עצמי.

 

עצבות

רעיון לא טוב: לרקוד סלסה עם אדם זר. כמובן, נורא חשוב לא לתת לעצמך אפשרות להיות עצוב, לנסות לשמוח על החיים, אבל ברגע המשבר הכי טוב לעשות זאת בחברת האנשים הקרובים. אחרת תשקיעו בניסיון להיות שמח את הכוחות האחרונים: ההבדל בין מה שקורה לכם בלב למה שאתם מנסים להראות כלפי חוץ – גדול מדי.

מה באמת צריך? לזוז ולדבר עם אנשים. ברגעי עצבות לא בא לנו כלום – העצב שולח אותנו למיטה והתבודדות. כמובן, לא מדובר על כך שצריך מהר מאד לקום ולהתנער מהרגשות. חשוב מאד למצוא משהו שיעזור לכם להיכנס למצב רוח מתאים.

איזה סוג של ספורט כדאי לבחור? כדורשת. במיוחד עדיף כדורשת חופים שם משחקים שניים נגד שניים. הכדור כל הזמן באוויר וזה משאיר מעט מאד זמן למחשבה או מנוחה. אתם זזים הרבה וקל לכם יותר לתכנן אסטרטגיות עם בן או בת הזוג למשחק, הרי אתם רק שניים. אם אין מצב לכדורשת חופים, קפצו על חבל יחד עם הילדים. או צאו לבדוק את זומבה. זומבה גורמת לגוף שלכם להיפתח ומצב הרוח ממריא לשחקים. שרירי הרגליים, הידיים, הגב והבטן מתעצבים וכתפיים והצוואר הופכים לרפויים יותר.

w2.jpeg©psychologies

 

כעס

רעיון לא טוב. לרוץ ספרינט, להתאגרף מול אדם אחר או מול שק אגרוף. האימון צריך לאפשר לכם להרפות, להוציא את הרגשות השליליים, וזה נהדר. אבל פעילויות כאלה יעילות ברגע כאשר הכעס מציף אתכם – הם לא עוזרים לעבור לשלב הבא, לתעל את אנרגיית הכעס למסלול רגוע יותר.

מה באמת צריך. פעילות ללא אגרסיה, עם כמות קטנה של משתתפים. עוד רעיון טוב: תרגילי נשימה. התקפי זעם ועצבנות גורמים לפגיעה בקצב הנשימות ולכן חשוב מאד לדעת להתמודד עם מצב זה.

איזה סוג של ספורט לבחור? הכי טוב – אמנויות לחימה מהמזרח, למשל אייקידו. הם מסייעים לכם להתמודד עם אנרגיית הכעס מאחר ובבסיס האמנויות האלה עומדות אמפתיה וקבלה. רעיון הקרב הוא לא לחסל את האויב, אלא כדי להתגונן.

אפשר לבחור התעמלות פלדנקייז ואפשר להתמקד ביוגה או טאי-צ'י, במיוחד לאלה שכבר יודעים להתמודד עם הכעס.

w3.jpeg©psychologies

 

פחד

רעיון לא טוב. לקפוץ עם מצנח, לנסות דאייה או קפיצת באנג'י. להילחם מול פחד באמצעות שיטות רדיקליות יכול לגרום לתגובה הפוכה: הטראומה תהיה עוד יותר גדולה ותחושת החרדה רק תתחזק.

מה באמת צריך? ספורט שיגרום לכם להבין מה זה ביטחון. פעילות שתאפשר לכם לפתח חוסר פחד, חוסן רגשי ורצון להתגבר על עצמך. נסו לקחת על עצמכם תפקיד השחקן הפעיל: זה יחזק את האחריות ויאפשר לכם להבין שאי אפשר לשלוט על הכל בחיים, וגם לא צריך, בעצם.

איזה סוג ספורט לבחור? טיפוס הרים, במיוחד במתקנים המיועדים לכך – זה נהדר להרגיש את תחושת הפחד או הנפילה תוך כדי שאתם יודעים שרתמות או מדריך שומרים עליכם – כך תלמדו לסמוך על עצמכם ועל אחרים.

אפשר לנסות פעילויות אחרות, הקשורות לאיזון ומהירות: ראפטינג, רכיבת סוסים או הפלגות יאכטה. בתנאי שאתם לא מפחדים מסוסים ולא אלרגיים. עוד דרך אחת לאלף פחד – ללמוד ג'יו-ג'יטסו.

w4.jpeg©psychologies

 

מרירות

רעיון לא טוב. טיולים עם אנשים שמבינים ומכירים אתכם, שבעצמם לא במצב טוב. החלפת תחושות שליליות, שיחות שמתמקדות רק בדברים כאלה עלולות רק לחזק את תחושת הריקנות והיעדר המשמעות בחיים.

מה באמת צריך? כל פעילות שתגרום לכם לעונג. כאשר אתם מרירים אתם בכל רגע חשים חוסר הוגנות: "למה זה קרה דווקא לי?" אתם לא יכולים לא למצוא, לא להחזיר את מה שאיבדתם. כדי שוב להחזיר טעם לחיים חשוב להעביר את הפוקוס: לקבל את הפגיעות שלכם ולאפשר לעצמכם לנוע קדימה.

איזה סוג של ספורט לבחור? הליכה לבד או בקבוצה, מנוחה באוויר צח, עומסים נמוכים מאד, שיחות עם אנשים נעימים, אבל לא מפוקסים רק עליכם. הוסיפו לכך עוררות החושים מצפייה בטבע, שינוי אווירה וגם עונג משיתוף הפעולה ותכנון המסלולים.

מומלץ גם לנסות סוגי ספורט אחרים: צלילה תת-ימית, למשל. תרגישו איך אתם פתאום מאמינים בעצמכם ושוב נהנים לצפות בעולם שסביבכם.

w5.jpeg©psychologies