5 שיטות מדעיות לשלוט בחלומות שלכם!

מבחינה סטטיסטית כבר אחרי 5 דקות מההתעוררות בן אדם זוכר רק 50% ממה שחלם עליו ואחרי 10 דקות – רק 10%. מבחינה ביולוגית, "מחיקות" זיכרון כאלה קשורות לתפקודי המוח. עם זאת, הוכח מדעית שאפשר לשלוט בחלומות. וכמעט כל אחד יכול ללמוד לעשות זאת.

הנה כמה שיטות שיעזרו לכם לזכור את החלומות שלכם טוב יותר ולשלוט בהם:

חלומות מודעים

מדובר במצבים בהם בן אדם מבין שהוא נמצא בתוך חלום ובמובן מסוים אפילו מסוגל לשלוט בתוכו. תופעה זו תמיד עניינה אנשים ובחצי השני של המאה ה-20 נערכו לא מעט מחקרים בנושא. גם היום ממשיכים לחקור את מנגנוני העבודה של המוח, האחראיים על היכולות לשלוט בהתנהגות שלנו בחלום. את חלק מהשיטות האלה תוכלו לנצל בחיי היום-יום שלכם.

1. זכרו את החלומות

זכירת החלומות – צעד ראשון לקבלת השליטה עליהם. הכינו מחברת מיוחדת ומיד אחרי שהתעוררתם תרשמו על מה חלמתם, תוך כדי הקפדה על הפרטים הקטנים ביותר. חשוב לעשות זאת מיד, כדי לא לאבד דקות זיכרון יקרות. מאד יעיל יהיה גם ללכת עם הרשומות האלה ובמקרה הצורך להשלים במהלך היום. ישנם חלומות שקטעים מהם יכולים להופיע במוח גם אחרי יום או יומיים. בהדרגה תתפתח אצלכם הנטייה לזכור חלומות במלואם, אם כי בהתחלה זה יהיה אפשרי רק חלקית. אחרי שיהיו ביומן מספיק חלומות, ייתכן ותוכלו להבין מה משותף לכולם. קווי הדמיון האלה יזכירו לכם בהמשך שאתם באמת נמצאים בחלום.

via GIPHY

2. בדקו את המיקום שלכם

במשך היום תשאלו את עצמכם האם אתם לא בחלום. ברגעים כאלה כדאי לשכנע את עצמך בכך שהמציאות לא אמיתית והכל קורה בחלום. לאחר מכן תתנערו חזק. לא מדובר בטקס מיסטי. ככה אתם מאמנים את המוח ומלמדים אותו "להידלק" ברגע מתאים. זה קשור גם לסיוטים, כאשר אתם נמצאים בתוך חלום כזה, אתם מאותתים לעצמכם שמדובר בחלום בלבד.

3. חזרו על משפט מפתח

מדובר בשיטה בשם MILD והיא מתבססת על חזרות על המשפט: "בפעם הבאה כאשר אני אירדם אני אזכור שאני ישן/ה". שיטה זו מבוססת על יכולות המוח שלנו לזכור מה שצריך לעשות בעתיד. מדענים קוראים לזה "זיכרון משוער". כך, חזרה פעם אחרי פעם על המשפט, מבססת בתודעה שלנו כוונה וזכירה. בסופו של דבר, גם בתוך חלום אותו בן אדם מבין שכל מה שקורה לא שייך לחיים האמיתיים.
 

4.תחלמו

אנשים רבים לפני שינה חולמים על דברים, מדמיינים אותם. ככל שאנחנו מדברים על השליטה בחלומות, צריך לקחת בחשבון שגם התהליך הזה צריך להיות יעיל. זה אפשרי רק במצב רגוע. עם עיניים עצומות דמיינו לעצמכם תמונות שונות ועקבו אחריהן בפאסיביות, כאילו מלמעלה. לאט המוח יעבור יחד עם התמונות האלה ממצב ערות למצב חלימה. במילים אחרות, חייבים לחשוב טוב על מה תרצו לחלום ואף להמציא לו תסריט קונקרטי. הכי טוב – לבנות שרשרת אירועים.

via GIPHY

5. צרו אווירה

קודם כל, זה קשור לתודעה. המונולוגים והדיאלוגים הפנימיים שלכם, מחשבות נודדות, דאגות ומחשבות על בעיות לא רק לא מסייעים להירדמות, אלא גם לא יאפשרו לכם להפוך את החלימה למודעת. אל תצפו לפני שינה בסרטים שמעמיסים את המוח וגורמים לכם להיות לחוצים, כולל סרטי מתח ואימה. כמה שעות לפחות לפני שתלכו לישון, אל תשתו קפה או אלכוהול. הם פוגעים בשלבי שינה. כמו כן, כדאי לסדר את חדר השינה כך ששום דבר לא יפריע להירדמות שלכם – לא אור בוהק, לא רעשים, לא קור ולא חום בחדר.