בית ספר חדש: איך תעזרו לילד להשתלב?

עברתם דירה או פשוט החלטתם להעביר את הבן או את הבת שלכם לבית ספר חדש. עכשיו הם צריכים לבנות מחדש את מערכות היחסים עם חבריהם החדשים לכיתה. איך להשתלב? איך לא להתבודד? מה עושים אם הילד עובר חרם?

 

להיות שונה מאחרים

סיבה מאד נפוצה בה בן אדם נדחה על ידי קבוצה. "כבשה שחורה" שלא רוצה או לא יכולה להיות כמו כל השאר גורמת לאחרים תחושה של דחייה.

הסיבה יכולה להיות שונה, מגבלה פיזית, מחלה, פגיעה בדיבור, שם משפחה מוזר או מראה לא רגיל – גם אם מדובר רק בתספורת מוזרה. ציונים נמוכים יותר או גבוהים יותר מאחרים. משפחה עשירה או ענייה יותר – כל דבר.

מה שמבדיל מאד את הילד שלכם מאחרים, מכניס אותו לקבוצת סיכון: הוא שונה. דאגה מוגזמת מצדם של שאר בני המשפחה גם יכולה להפוך לסיבה לזלזול מצדם של חבריו לכיתה החדשה.

אבל לא אצל כולם תפקיד ה"מתבודד" גורם לחוסר נוחות פסיכולוגית. אבל אם הילד שלכם זקוק מאד בחברים והכרה של אחרים, אבל זה לא מסתדר – מה עושים במקרה זה? מה יכולים לעשות ההורים?

via GIPHY

 

כך תבינו שהילד שלכם עובר חרם

אם הילד לא מצליח למצוא שפה משותפת עם תלמידים אחרים, סימני אזהרה יופיעו אצלו מאד מהר. הורה קשוב יבין מיד, שבחייהם של בן או בת קורה משהו לא תקין. על מה כדאי לשים לב?

-ילד מאושר מכל הזדמנות לא ללכת לבית הספר – למשל, בגלל המחלה.

-תמיד מוצא סיבות לא ללכת לבית הספר, גם אם עשה בזמן את שיעורי הבית. אם העקשנות לא עוזרת, הולך לבית הספר ללא רצון רב

-לא מספר כלום על חבריו לכיתה, לא מזמין אותם הביתה. אף פעם לא משתתף בפעילויות מאורגנות של הכיתה או של בית הספר.

-חוזר מבית הספר הביתה במצב רוח רע

-אתם תמיד שמים לב לפגיעות קטנות אצלו, קרעים בבגדים או שבירה של ציוד וכלי כתיבה

 

כלל חשוב – לא להזיק!

הנטייה הטבעית של הורה אוהב – להגן על הילד מחוסר צדק ולהראות זאת לכל האשמים. ולא רק לאלה שפגעו בו, אלא גם למורים ש"לא ברור לאן הסתכלו, איך אפשרו דבר כזה, מדוע לא מנעו". אבל השתדלו לא להיות מהירים מדי בתגובה שלכם.

תחשבו, מה סוג כזה של התערבות יעשה לילדי שלכם? רוב הסיכויים שכולם יחשבו שהוא אוהב להתלונן וזה יכביד עליו עוד יותר בכל הנוגע לשילוב בכיתה. איך להגיב נכון כדי גם לפתור את הבעיה וגם לא לגרום לתוצאה הפוכה?

דבר ראשון שכדאי לעשות – לפנות למחנך/ת. הסבירו לה או לו את העמדה שלכם. מחנך הכיתה – חוליה מקשרת שיכולה לפתור את העימות, לעזור לצדדים להגיע להסכמה ביניהם.

אם הפנייה למחנך לא עזרה, שלב הבא – פנייה למנהל/ת בית הספר. בנוכחות המחנך אפשר לשוחח ולהבין מדוע פתרון הבעיה לא היה אפשרי ומה אפשר לעשות. בידי מנהל/ת בית הספר יש מקסימום משאבים לפתרון של כל מצב בעייתי בבית הספר.

אם הילד מותקף, הורים רבים מיד פונים למשטרה. לרוב, תלונות כאלה לא מובילות לפתרון הבעיה גם הם. נציגי השלטון יכולים אולי להשתיק את העימות, בלי לפתור אותו וזה יגרום לסיבוך עוד יותר גדול. אף על פי שבאותו רגע ייראה כאילו העימות נפתר, בפועל הסיטואציה תהיה קשה עבור הילד עוד יותר.

ברגעים אלה הילד שלכם זקוק לתמיכה שלכם. נסו להעלות את ההערכה העצמית שלו. אל תתקמצנו לשבח אותו אפילו על ההישגים הקטנים ביותר. תראו לו שאתם מאמינים בו. תחשבו מה יכול לגרום לו להגשים את עצמו – ספורט, יצירה, לימודים? תנו לו את ההזדמנות. הערכה של הסביבה תחזיר לו את האמונה בעצמו. אם תראו שהמאמצים שלכם לא מספיקים, פנו לפסיכולוג שמטפל בילדים.

 

כללי התנהגות

כל בעיה הרבה יותר קל למנוע מאשר לפתור מאוחר יותר. כיצד לבנות חברויות בכיתה חדשה ולהימנע מנידוי? הנה מספר כללים:

-תנו דוגמא אישית – לימדו את הילדים להיות תקשורתיים, חברותיים ואדיבים

-עודדו קשר עם חברים מחוץ לשעות הלימודים. זה בסדר אם הילד יתעכב אחרי השיעורים וישתתף באירועים, תבררו מראש מה מעניין את הילדים בכיתה ומצאו סיבה להזמין אותם הביתה.

-יחד עם הילד השתתפו באירועי בית הספר, הכנות לחגים, ברכות למורים. כך תכירו ילדים אחרים בכיתה ותוכלו לדון בנושאים אלה עם הילד.

-שימו לב שהוא בעצמו מפגין רצון למצוא חברים חדשים ולא נשאר בצד. שיתקרב בעצמו לחברים לכיתה ויבקש לשחק איתם.

-ילדים לא אוהבים שחצנים. אולי לא כדאי להגיע ללימודים בבגדים מאד יקרים שלא מתאימים מבחינה פיננסית לכיס של הורי ילדים אחרים.

-אם רמת הידע של הילד גבוהה באופן משמעותי, שיעזור לבני כיתתו לפתור תרגילים מסובכים.

להתפתח וללמוד דברים צריך כל החיים. תתעניינו באנשים ואירועים סביבכם. תחיו חיים מלאים. תהיו מעניינים לעצמכם. בן אדם פעיל, מפותח וחיובי תמיד מוצא את מקומו בקבוצה חדשה. תהיו דוגמא לבן שלכם.