8 דרכים מקצועיות לשכנע אנשים בקלות!

בכל אחד מאתנו יש יכולת שכנוע מסוימת. בין אם מדובר באיש מכירות שמשכנע את הלקוח למה לו לקנות את המוצר או את השירות שלו, או באימא שמשכנעת את הילד שלה למה הוא צריך ללכת לישון מוקדם – שכנוע זה משהו שקיים בחיים שלנו, בין אם אנחנו מודעים לכך או לא.

הנה מדריך צעד אחרי צעד כיצד לתת נאום שכנוע מצוין:

1. בחרו נושא

בדרך כלל אנשים מתעניינים בסיפורים שיש בהם גרעין, משהו שאפשר להיתפס אליו. מבחינת הנאום – מדובר בנושא. כל דובר רוצה לעניין את הקהל שלו ולגרום לו להקשיב והצעד הראשון להגיע לכך הוא לבחור נושא טוב אשר יתפוס את תשומת הלב של האנשים שמקשיבים לו. הנה כמה דרכים לזהות נושא טוב לנאום שכנוע שלכם:

א. סיעור מוחות

נושא שנבחר נכון הוא מפתח להצלחה של נאום טוב. סיעור מוחות זו שיטה שמסייעת לכם לייצר רעיונות לנושא. זה גם פחות מלחיץ משיטות אחרות. ברגע שיש לכם רשימה של נושאים פוטנציאליים, כל מה שצריך זה לזהות איזה מהנושאים טובים, תלוי בכמה גורמים כגון מיהו הקהל שלכם ובמה הוא מתעניין.
ברגע שיש רשימה, התחילו את תהליך האלימינציה ומחקו נושאים לא רלוונטיים אחד אחרי השני, עד שאתם מוצאים נושא מושלם לדבר עליו. סיעור מוחות זהו תהליך יצירתי. אם אתם לא משקיעים מאמץ בלהיות יצירתיים, המצגת שלכם לעולם לא תיגע במוח ובלב של הקהל שלכם.

ב. התאימו את תוכן המצגת לצרכי הקהל שלכם

תבינו למי אתם פונים כדי שזה יעזור לכם להישמע משכנעים יותר. זה עוזר לקבוע את נימת הקול שלכם שתתאים לתוכן שרלוונטי יותר ומתאים יותר לקהל שלכם.
לדוגמא – אם אתם מדברים לקהל של צעירים, עליכם לנסות להבין את סגנון הדיבור שלהם ואת יכולות ההבנה שלהם. אם תדברו על נושאים קשים, כמו למשל, ביטוח, תוודאו שאתם לא משתמשים בהרבה מונחים טכניים או סלנג מסוים, אחרת מי שמאזין לכם לא יבין על מה אתם מדברים.
יתרה מזאת, אם לא תשקיעו מאמץ בלעניין את הקהל שלך, זו דרך בטוחה לאבד את תשומת ליבם. ואם הם לא רואים את הצורך להאזין לכם, כיצד תוכלו למכור את הרעיון שלכם? עשו מאמץ כדי להראות שההרצאה או הנאום שלכם מותאמים במיוחד בשבילם. זה יציג אתכם כאדם אמין ויראה שעשיתם את העבודה שלכם.

שאלות שאפשר להתחיל איתן:

·  מי יגיע להרצאה? מה המטרות שלהם? מה גורם להם למוטיבציה? מה הערכים החשובים להם ביותר? כיצד אפשר להתאים את המצגת כדי להתאים אותם לקהל מסוים זה? באיזה ביטויים וסלנג שרלוונטיים לאותו קהל אפשר להשתמש בהרצאה?
 
ג. הפכו את הנאום שלכם לאישי

במטרה לשנות את דרך המחשבה של הקהל שלך, יש לזכות קודם כל בליבם. כדי לעשות זאת, חשוב להוסיף נימה אישית לנושא.
דרך אחת לעשות זאת זה לבחור נושא שאתם ממש מעולים בו ומכירים אותו היטב. זה מראה כמה מאמץ וזמן הושקע כדי להבין וללמוד את הנושא. אתם חיים ונושמים אותו. התשוקה הזו מאפשרת לכם בקלות רבה יותר להוסיף גם החוויות האישיות שלכם למחקר וסיפורים. זה יעזור לאחרים להתחבר לנושא שלך בדיוק כפי שאתם מתחברים לנושא זה.

2. סדרו את התוכן

אין טעם, גם אם יש לכם נושא מדהים, תוכן מעולה ורעיונות יצירתיים, אם כל אלה לא מסודרים בסדר מתאים. זה יגרום לקהל שלכם להיות מבולבל יותר בסוף הנאום וזה אומר שלא תצליחו להעביר את מסר המפתח שלכם.
דרך אחת לארגן את התוכן היא ליצור מתווה – זה עוזר לכם ליצור נאום לפי הסדר שתרצו. אחרי שהחלטתם על ראשי פרקים, התחילו לסדר אותם בצורה שיכולה ליצור מעבר חלק מנקודה אחת לשנייה. בדיוק כמו שעושים סרט  - ככה גם בנאום.
דרך נוספת – להכניס את החלקים החשובים ביותר בהתחלה ובסוף של הנאום. בהתאם למחקר של מורדוק, אנשים זוכרים יותר טוב מה אמרו להם בתחילתה ובסופה של המצגת וזה כמובן משכנע.

3. הכירו את התוכן שלכם בעל פה

אחד החטאים הגדולים ביותר לדובר זה להקריא את הטקסט מדפים או יותר גרוע – להסתכל על המצגת בזמן דיבור. לא רק שאתם נשמעים קטועים ומונוטוניים – אתם גם תאבדו את העניין של הקהל.
אם אתם לא יכולים לגרום לקהל שלכם להקשיב לכם, איך תשכנעו אותם לקנות את מה שאתם מדברים עליו? השתדלו להתאמן ולהעביר את המסרים שלכם בלי קריאת המצגת.
אחרי שאמרנו את זה, רבים נוטים ללמוד בעל פה את הטקסט מילה במילה, במטרה "לדעת הכל" וזה מתכון בטוח לאסון. מה אם תחטפו פתאום פחד במה ובלאק אאוט? או פשוט לא תיזכרו? כל היסוס יכול לעורר ספקות במוחו של הקהל שלכם.
במקום ללמוד בעל פה את הנאום, למדו את סדר הנקודות החשובות בנאום שלכם. מומחים טוענים שהבנת התוכן תעזור לכם להעביר את הרעיונות ואת המחשבות שלכם במילים שלכם וכך להסביר אותם בקלות לאחרים. זה יאפשר לכם לדבר עם שכנוע ולתת לאישיות שלכם לזרוח, וכך לשכנע את הקהל.

spech

4. טכניקות הסיפור (סטוריטלינג)

תרצו לכבוש את ליבו של הקהל שלכם מהמילים הראשונות שלכם. כדי לעשות זאת, תתחילו מלספר סיפור. זה חשוב לא להפציץ אותם בעובדות ומידע – הוכח מדעית שסיפורים מעוררים את המוח שלנו הרבה יותר, מאשר נתונים יבשים.
שיטה זו היא אחת הגישות האפקטיביות ביותר ככל שמדובר בצורך לשכנע את הקהל לקנות את הרעיון, את המסר, את השירות או את המוצר שלכם. תודות ליכולת לעורר עניין, להגביר מעורבות ולעזור לקהל להבין מה אומרים.
לכן, ברגע שאתם מתחילים לנאום, נסו לספר סיפור קצר כדי לספק להם הצצה על הרעיון שלכם. זה יעזור לכם להפוך את הסיפור לאישי יותר וכך לגרום להתעניין בו יותר.
השימוש בסטוריטלינג מאד נחוץ כאשר יש צורך לבנות קהל אוהד. ישנן דרכים רבות לספר סיפור משכנע. אחת מהם היא להציג אותו באמצעות שלוש נקודות – הבעיה, הפתרון והפרס. תראו ששלושת האלמנטים האלה נמצאים בכל נאום מוצלח וזה תמיד מושך את הקהל. זה יהפוך את הנאום שלכם למעניין עוד יותר ויעצים את הקהל שלכם בתמורה.

5. עשו שימוש במילים "אתם" ו-"בגלל"

אלה מילים שיש להם הרבה יותר כוח בלהפוך את ההחלטה שלנו ממילים אחרות. אם נלמד איך להשתמש בהם נכון, יהיה לנו קל יותר לשכנע את הקהל.
 

א. "אתם"

כאשר אתם מדברים או אפילו כותבים משהו שצריך לשכנע השתמשו במילה זו. זו מילה שלא רק מושכת את תשומת ליבו של הקהל, אלא גם גורמת לו להרגיש מיוחד, כאילו אנשים אלה הם חלק ממשהו. שימוש ב"אתם" גורם לכם להישמע משכנעים וידידותיים יותר וזה מקל על יצירת הקשר עם הקהל. מיד תשימו לב איך המילה הזאת גורמת לקהל שלכם להקשיב למה שאתם אומרים וגם מאפשרת להם להרגיש מעורבות אישית.

ב. "בגלל"

מחקרים אומרים ששימוש במילים כמו "בגלל" יגרמו לאנשים לנטיה לאפשר למישהו אחר לעשות משהו. למשל השוו בין שני משפטים הבאים:

"סליחה, יש לי כאן 5 עמודים, האם אפשר להשתמש במכונת הצילום שלך?" לבין : "יש לי כאן 5 עמודים. האם אוכל להשתמש במכונת הצילום שלך, בגלל שאני חייבת להכין מהם עותקים"

הציצו על שני המשפטים. לאיזה מהאנשים הייתם נותנים להשתמש במכונת הצילום – לראשון או לשני? המחקרים מראים שרק 60% היו מסכימים לאדם הראשון ואילו 93% לאדם השני. גם אם מדובר בתירוץ די שטותי. כל זה בזכות המילה "בגלל" המלווה בהסבר.

נואם

6. חזקו את המסר שלכם

א. כוח החזרתיות

חזרה על המסר משכנעת, כך טוענים מחקרים. נסו להשתמש בזה בנאום שלכם, אבל עשו זאת באופן יצירתי. אל תגידו את אותו דבר פעם אחרי פעם, במקום זאת נסו דרכים יותר יצירתיות ויעילות כדי להעביר את אותו רעיון לקהל שלכם.

ב. ויזאליה

מצגת עם תמונות לא רק מוכיחה את יעילותה בלהעביר את המסר, אלא גם לשכנע לפעול לפיו.
כדי לעורר רגשות בקהל שלכם השתמשו בתמונות שנוגעות. זה לא יגנוב את תשומת הלב של הקהל אלא יחזק את מסר המפתח שלכם. כל זה בזמן שאתם מעוררים רגשות מסוימים אצל הקהל שלכם, מה שמשכנע אותו להאמין ברעיון שלכם.

ג. צבעים

בדיוק כמו התמונות, צבעים גם יכולים לעורר רגשות אצל הקהל. צבעים שונים מעוררים רגשות ואסוציאציות אצל אנשים.

ד. תוכן אינטראקטיבי

מחקרים מראים שמודעות אינטראקטיביות זכירות פי שתיים ממודעות סטטיות. אם זוכרים זאת, אפשר בקלות ליצור תוכן אינטראקטיבי כדי למשוך ולשכנע את הקהל שלכם. ניתן לעשות זאת גם באמצעות פאואר פויינט בעזרת אנימציות, מעברונים או אפילו סרטוני וידאו קצרים. מומחים טוענים שתוכן וידאו לא רק יעיל אלא גם מאד טרנדי. יתרה מזאת, 64% מהאנשים רוצים לראות וידאו אם הוא אינטראקטיבי. אם נראה לכם שהנאום שלכם משעמם או מלא בנתונים, נסו להציג אותו בצורה של וידאו.

7. אמצו את גישת "מעגל הזהב"

כדי לשכנע אחרים לקנות את הרעיון, את המסר, השירות או המוצר שלכם, נסו למצוא תמצית של העשייה שלכם. לפני שאתם פונים לקהל שלכם, מצאו את המטרה ו/או את האמונה שלכם והשתמשו בה בהתחלה. אנשים לא קונים את מה שאתם עושים אלא למה אתם עושים זאת.
דברו על מה אתם מאמינים ותגלו שהרבה יותר קל ככה לשכנע את הקהל שלכם לקנות את המסר שלכם או לפעול לפיו.

8. ספקו פתרונות לבעיה

בתור דובר, לא מספיק להעביר אינפורמציה, צריך לקחת את זה צעד אחד קדימה ולהראות לקהל כיצד גם הוא יכול לנקוט פעולה. כדי לעורר פעולה יש לספק פתרונות. בעיות מרתקות את הקהל, פתרונות – מעוררים פעולה.
נסו לחשוב כיצד הקהל שלכם ישתנה כתוצאה מלשמוע את הנאום. הנאום שלכם יכול להעצים את הקהל אם הם יעשו אפילו רק פעולה אחת בגלל מה שאמרתם. מעבר לכך, אם הקהל שלכם נוקט בפעולה, זה אומר ששכנעתם אותם בצורה מוצלחת באמצעות המסר שלכם.

לסיכום:

הנה יש לכם הכל. ככה תבנו נאום משכנע שיגרום לקהל שלכם להתעניין וגם לנקוט בפעולה:
1. בחרו נושא טוב 2. עשו תחקיר לקהל שלכם והתאימו תוכן אליו 3. חזקו את המסר שלכם והפכו את הנאום למעורר השראה
4. דעו את המטרה של הנאום שלכם 5. ספקו פתרונות

בהצלחה :)